Sport en ontspanning in Oud-Turnhout

Op 19 september 2023, over deze onderwerpen: Realisaties 2018-2024

Een van de meest opvallende verbeteringen op sportgebied is de introductie van een kunstgrasveld dat gegund werd op het AGB Oud-Turnhout van september 2023 en dat weldra opgeleverd zal worden. Dit moderne veld biedt sporters de gelegenheid om het hele jaar door te trainen en wedstrijden te spelen, ongeacht de weersomstandigheden. Daarnaast is de installatie van moderne verlichting een gamechanger geweest, waardoor avondtrainingen en -wedstrijden mogelijk zijn en sporters meer flexibiliteit hebben in hun planning.

Naast het kunstgrasveld hebben we als gemeente in 2021 ook geïnvesteerd in beachvolleybalterreinen, dat vooral in de zomermaanden een populaire ontmoetingsplek is geworden voor liefhebbers van deze sport. Het biedt de mogelijkheid voor recreatieve spelers en professionele atleten om hun vaardigheden op het zand te demonstreren.

Deze legislatuur hebben we ook ingezet op de herwaardering van de kampioenenhulde. Deze jaarlijkse viering van lokale sportprestaties is nieuw leven ingeblazen en heeft nu een nog grotere betekenis voor onze Oud-Turnhoutse sporters.

Om ervoor te zorgen dat sportfaciliteiten soepel kunnen functioneren, hebben we in 2022 de functie van zaalwachter in het leven geroepen. Zij spelen een belangrijke rol in de vlotte werking van onze sporthal aan De Hoogt.

Wat betreft de ondersteuning van lokale verenigingen heeft de gemeente een aangepast reglement geïntroduceerd voor subsidies met betrekking tot infrastructuur. Dit stimuleert verenigingen om te investeren in en hun faciliteiten te verbeteren, waardoor ze beter kunnen dienen als ontmoetingsplaatsen voor de gemeenschap.

Op het gebied van cultuur organiseert Oud-Turnhout jaarlijks evenementen zoals de Kerstmarkt, Winterding en SwingOUT. Deze activiteiten brengen inwoners samen in een feestelijke sfeer en versterken het gemeenschapsgevoel. Met het evenement Verklapt van RTV, in samenwerking met de gemeente, mochten we in 2023 ook meer dan 800 mensen verwelkomen in de tuin van het Hofke van Chantraine.

Daarnaast zal de renovatie van historische locaties zoals het Hofke van Chantraine (start november 2023) de culturele erfgoedwaarde van de gemeente verhogen. Met initiatieven zoals de inleverbus bij de bibliotheek willen we inwoners het makkelijker maken om boeken te retourneren. Bovendien wordt gewerkt aan het verbeteren van de toegankelijkheid van de bibliotheek. Deze investeringen dragen bij om mensen sneller de weg te laten vinden tot onze culturele instellingen.

Op het gebied van toerisme biedt Oud-Turnhout verschillende attracties, waaronder de overzetboot en de Kiosk. Met de Liereman heeft Oud-Turnhout een prachtig natuurgebied waar bezoekers kunnen genieten van wandelingen en vogelspotten. In 2023 werd ook onze stiltewandeling uitgeroepen tot de mooiste wandeling van Vlaanderen door het VAB-magazine. De kandidatuur voor het Nationaal Park benadrukt het belang van natuurbehoud en ecotoerisme in de gemeente.

Met het kunstwerk Gestalten hebben we in 2023 een nieuwe eyecatcher in onze gemeente. Deze wordt verbonden door een nieuwe fietsroute van 34km, met  eyecatchers in Ravels en Arendonk.

Voor camperreizigers heeft de gemeente speciale camperplaatsen gecreëerd, waardoor ze comfortabel kunnen overnachten en Oud-Turnhout kunnen verkennen. Deze kan je onder andere vinden aan de kerk van Oud-Turnhout en De Hoogt.

Ten slotte is de Nieuwjaarsdrink een jaarlijkse traditie geworden die nu elders wordt georganiseerd. Dit evenement brengt inwoners samen om het nieuwe jaar te verwelkomen, waarbij de locatie jaarlijks varieert, wat de diversiteit en het sociale leven in de gemeente bevordert.

Kortom, Oud-Turnhout heeft met zijn investeringen in sport, cultuur en toerisme een levendige en bloeiende gemeenschap gecreëerd waar inwoners en bezoekers kunnen genieten van een breed scala aan activiteiten en attracties die bijdragen aan de levenskwaliteit.

Hoe waardevol vond je dit artikel?