Wonen en leven in Oud-Turnhout

Op 19 september 2023, over deze onderwerpen: Realisaties 2018-2024

Het klopt dat er de laatste jaren heel wat bouwprojecten gestart zijn en dat er heel wat appartementen opgetrokken worden. Vaak werd hiervoor boos naar het gemeentebestuur gekeken omdat heel wat mensen denken dat dit een keuze van schepencollege is. Dit is echter niet het geval. Het schepencollege heeft als taak na te gaan of een bouwaanvraag in een woongebied wettelijk in orde is of niet en levert hiervoor al dan niet een vergunning af. Vaak gaat het over projecten die al jaren eerder opgestart werden.

Waar onze schepenen als sinds de start van deze legislatuur voor gepleit hebben, zijn betaalbare woningen voor gezinnen. We willen immers gezinnen de kans geven om in onze gemeente te komen / blijven wonen.

We merken de laatste jaren dat dit zijn vruchten begint af te werpen. Voor het eerst is er een wijzging in de groeicijfers van de bevolking Zo is de groep <20 jarigen met 1,2% gestegen en de groep tussen 20 en 65 jaar met 1,3% gestegen. De groep > 65 jaar neemt de laatste twee jaar af (2,3%).  (*cijfers Belfius)
Oud-Turnhout is op dit moment ingedeeld onder  ‘woongemeenten met eerder vergrijzende bevolking’. Wellicht kunnen we hier binnenkort wel onder een nieuwe cluster ingedeeld worden als we deze trend kunnen aanhouden.

Waarom woont men graag in Oud-Turnhout en hoe zetten we in op gezinnen met kinderen?

• Bij nieuwe verkavelingen zorgen we ervoor dat de ontwikkelaar en/of  verkavelaars verplicht ruimte moeten voorzien voor kinderopvang in verhouding met de grootte van het project.
  • We zorgen voor aantrekkelijke speelmogelijkheden voor kinderen in de nabijheid van hun woonbuurt. We stappen hier af van de klassieke speeltuintjes en voorzien liever uitdagende, aantrekkelijke en groene speelweefsels waar kinderen weer echt kunnen spelen en ravotten zoals bijv. op het speelpleintje van Watermolen.
  • Uit de bevolkingscijfers blijkt dat we de komende jaren nood aan zullen hebben aan meer klaslokalen. Het gemeentebestuur heeft hiervoor een aantal initiatieven genomen (zie verder bij ‘opgroeien in OT’).
  • Er zijn heel wat actieve buurten waarin mensen erg goed met elkaar kunnen opschieten. Omdat we het belangrijk vinden dat zulke initiatieven blijven plaatsvinden, hebben we de subsidie bij de aanvang verhoogd van €25 naar €125. Omdat sommige buurtfeesten eerder vragende partij waren om materiaal te ontlenen, is er ook de mogelijkheid voor deze optie te kiezen in plaats van de subsidie.
  • Woonbuurten moeten aangenaam en leefbare en veilige buurten zijn. We zorgden ervoor dat  het ganse grondgebied opgenomen werd in het BIN-Netwerk. Na jarenlange personeelstekort in onze politiepost werd deze weer volledig aangevuld, zodat ook elke wijk zijn eigen wijkagent heeft.  Ook in de politiezone regio Turnhout, waar wij deel vanuit maken, werd een kaderuitbreiding voorgesteld en goedgekeurd, zodat ook wij steeds beroep kunnen doen op onze politiediensten.
  • We namen het initiatief om enkele straten rondom schoolomgevingen om te vormen tot fietsstraten, zodat onze jongste trappers ook veilig van en naar school kunnen fietsen.
  • Het leven is voor iedereen een pak duurder geworden de laatste jaren. Zo lopen de facturen voor gezinnen met kinderen extra hoog op. We blijven inzetten op onderwijscheques om gezinnen die het financieel moeilijker hebben te ondersteunen.
  • Ons dienstencentrum heeft tal van activiteiten waar onze  (ook wat oudere) inwoners kunnen aan deelnemen.

Ons patrimonium, onze wegen en de omgeving errond worden steeds goed onderhouden door onze gemeentelijke diensten, met aandacht voor e duurzaamheidsdoelstellingen, biodiversiteit en energiebesparingen.

• Het gemeentebestuur gaat de Heischuur herbouwen. Oosthoven zat immers al lang te wachten om deze beslissing. Wij kozen resoluut voor een nieuwbouw zodat dit weer een hele generatie ontmoetingskansen kan bieden.
  • De voetpaden in het centrum werden volledig opnieuw aangelegd. We zorgden ervoor dat de oneffenheden werden weggewerkt, en dat ze op een veilige manier kan overgestoken worden voor mensen met verminderde mobiliteit en jonge ouders met kinderwagens.
  • We legden heel wat bloemenweides aan, en stimuleren onze inwoners dit ook te doen, wat de biodiversiteit ten goede komt.
  • We onderzochten al onze gemeentelijke gebouwen op hun verbruik en rolden een plan uit om slimme energiebesparende ingrepen te doen wat tot een aanzienlijke besparing zal leiden voor de gemeente. Tevens wordt  op dit moment alle openbare verlichting omgezet naar LED-verlichting.
  • Een groot gemis was een overdekte afscheidszone op onze begraafplaats. Naast de beslissing om een natuurbegraafplaats op te richten, besliste het gemeentebestuur om ook eerst een overdekte afscheidsplaats te installeren.
  • Onze dorpskern zal de komende jaren een heuse transformatie ondergaan. Hierdoor zal het niet alleen een pak veiliger worden voor ons allemaal, het zal ook veel gezelliger worden.
  • Het parkeren in het centrum zal in het voorjaar van 2025 blauwe zone worden bij de start van de herinrichting. Voordien zal er een nieuwe centrumparking voorzien worden voor lang parkeren op Tramwissel.
  • We kochten gronden aan om een aantal missing links op te lossen in ons netwerk van trage wegen en verbindingen. Hierdoor zal er binnenkort een fijne fiets/wandelroute komen tussen de kerk van Zwaneven en de Hendrik Van Zellestraat / Eenseven / Neerstraat.
  • Onze parking aan het bezoekerscentrum van de Liereman toverden we om tot een nieuwe speelzone voor kinderen waar alle elementen uit de Liereman terug te vinden zijn. We legden iets verder een nieuwe, beter georganiseerde parking aan met een fijne verbinding tot het bezoekerscentrum.

Hoe waardevol vond je dit artikel?